
PD Dr. Marcello Ruta
Privatdozent
01.02.2015 - 31.01.2018: Project "Ontology of Musical Works and Analysis of Musical Practices"
- marcello.ruta@faculty.unibe.ch
- Office
- B 217
- Postal Address
- University of Bern
Institute of Philosophy
Länggassstrasse 49a
3012 Bern - Consultation Hour
- Wednesday 14:15 - 15:15 or by appointment
Links
CV
- Studium des Klaviers, Harmonie und Musikgeschichte an der Civica Scuola di Musica in Mailand.
- 1988: Klavierdiplom am Conservatorio G.B. Martini in Bologna.
- 1990-1991: Meisterkurse mit A. Lonquich, B.Canino, J. Goritzki.
- 1992: Klavier-Hochschulabschluss bei Associazione Musicisti Giuliani in Trieste.
- 1998: M.A. Philosophie an der Universitá degli Studi in Mailand.
- 2005: Master Philosophie an der Universität Strassburg.
- 2010: Promotion an der Universität Strassburg unter der Leitung von Prof. Gérard Bensussan: Salutation unanime par le Jury.
- 2011-2012 : Assistent von Prof. Dr Dale Jacquette bei der Uni Bern (Stellvertretung).
- 2013-2015: Gymnasiallehrer für Philosophie und Sozialwissenschaften am FEUSI Bildungszentrum in Bern.
- 2015-2018: Wissenschaftlicher Mitarbeiter im SNF-Projekt Ontology of Musical Works and Analysis of Musical Practices an der Uni Bern.
- 2017: Habilitation in Philosophie an der Uni Bern
Publications
- 2018: “Hermeneutics and the Performative Turn – The Unfruitfulness of a Complementary Characterization” in Proceedings of the European Society for Aesthetics, Vol 9, 2018.
- 2018: “Staring at an Absolute Beauty” – Why Musical Scores are not Mere Instructions for Performers and what can be Learnt about That from Literature“ in Fournier-Kiss, C. (Hrsg.), Musique et émotions dans la literature.
- 2018: “Ontology of Music and Authenticity –A Pragmatic Approach” in Claviez, T. (Hrsg.), A Critique of Authenticity, Vernon Press.
- 2017: “Horowitz Does Not Repeat Either! Some Considerations about Free Improvisation, Repeatability and Normativity” in Proceedings of the European Society for Aesthetics, Vol 8, 2017.
- 2016: “Ästhetische Eigenschaften, Dispositionen und Interpretationen zwischen Ontologie und Ästhetik” in Majetschak, S., Weiberg, A., Ästhetik heute – 39. Internationales Wittgenstein Symposium – Beiträge (Pre-Proceedings), Österreichische Ludwig Wittgenstein Gesellschaft, 2016: 211-214.
- 2015 : “Schelling – Le dernier des post-kantiens” in Bensussan, G., Hühn, L., Schwab, P. (Hrsg.): L’Héritage de Schelling / Das Erbe Schellings, Karl Alber: 53-70.
- 2014 : Schopenhauer et Schelling, philosophes du temps et de l‘éternité, L‘Harmattan.
- 2014: Ontologie musicale: perspectives et débats (Hrsg., zusammen mit A. Arbo), Herrmann.
- 2014 : “Descriptivisme ontologique et pratiques musicales”, in Ruta, M. – Arbo, A. (Hrsg.) : Ontologie musicale : perspectives et débats, Herrmann: 99-118.
- 2013: “Is there an Ontological Musical Common Sense?” in Aisthesis, Vol 6 (2013) Special Issue – Ontologie musicali:. 67-86.